Zastanawialiście się kiedyś co oznaczają te wszystkie znaki i symbole umieszczane na opakowaniach produktów kosmetycznych? Każdy z nich jest ważny, choć nie każdy jest obowiązkowy. Przepisy dotyczące oznakowania produktów kosmetycznych reguluje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dn. 30 listopada 2009 r. Znajdują się tam informacje dla wytwórców o niezbędnych informacjach, które muszą pojawić się na opakowaniu, aby zagwarantować nam (użytkownikom) bezpieczeństwo stosowania.
Poniżej znajdziecie przewodnik po znakach i symbolach, których możecie doszukać się na opakowaniu produktu kosmetycznego. Sprawdźcie, jak prawidłowo je interpretować.
- Nazwa handlowa - co zadziwiające według obecnego prawa kosmetycznego nie ma obowiązku umieszczania na opakowaniu, jego nazwy handlowej. Najczęściej jednak jest ona częścią opisu marketingowego i znajduje się na większości produktów. Z punktu widzenia bezpieczeństwa stosowania, z informacji zamieszczonej na opakowaniu produktu powinien jednoznacznie wynikać sposób jego użycia. Stąd też często w nazwie handlowej zawarte są wskazówki dotyczące stosowania produktu, jak krem na dzień/na noc/pod oczy.
- Nazwa i adres firmy lub osoby odpowiedzialnej za produkt umożliwiające jej identyfikację. Osoba ta odpowiada za zgodność produktu z obowiązującymi przepisami prawa i jego bezpieczeństwo. W przypadku, gdy kosmetyk produkowany jest poza terytorium Unii Europejskiej obowiązkowo należy podać kraj z którego pochodzi produkt.
- Gramatura, nominalna zawartość wyrażona w jednostce masy [g] lub objętości [ml]. Nie dotyczy bezpłatnych próbek, jednorazowych opakowań i produktów o masie mniejszej niż 5 g lub 5 ml.
- Wykaz składników zgodny z międzynarodową nomenklaturą INCI (ang. International Nomenclature of Cosmetics Ingredients), uporządkowany w kolejności malejącej, poprzedzony słowem "Ingredients". Składniki stanowiące w recepturze ilość mniejszą lub równą 1% mogą być podane w dowolnej kolejności. Barwniki zazwyczaj bez względu na zawartość, wymieniane są na końcu, w dowolnej kolejności, zgodnie z numerami CI (ang. Color Index). Wyszczególnienia wymagają również potencjalne alergeny (na liście znajduje się 26 kompozycji zapachowych, mogących wywołać uczulenie u osób szczególnie wrażliwych). Kompozycje zapachowe lub aromatyczne znakowane są odpowiednio wyrazami "Parfum" lub "Aroma". Skład kosmetyku może zostać umieszczony na ulotce, wtedy gdy na opakowaniu bezpośrednim nie ma odpowiedniej ilość miejsca. Warunkiem jest umieszczenie symbolu "ręki na książce".
- Data minimalnej trwałości / Symbol PAO - poprzedzona słowami "Najlepiej zużyć przed końcem" lub symbolem klepsydry. Data przydatności to okres w którym producent daje gwarancję bezpieczeństwa, stabilności i deklarowanych właściwości produktu. Obowiązkowo umieszczany na kosmetykach, których trwałość wynosi mniej niż 30 miesięcy. W przeciwnym razie, producent nie ma obowiązku podawania go na opakowaniu. Wówczas wymagany jest symbol PAO (ang. Period After Opening) zwany potocznie symbolem otwartego słoiczka. Symbol ten określa czas (zazwyczaj na słoiczku podana jest liczba miesięcy, np. 6M, 9M,12M) w jakim produkt może być bezpiecznie stosowany po otwarciu. Zdarza się również, że producent umieszcza na opakowaniu dwa oznaczenia - datę minimalnej trwałość i symbol PAO.Ciekawostka: Istnieją produkty dla których termin trwałości nie jest wymagany do umieszczenia na opakowaniu, a symbol PAO nie ma zastosowania. Są to przykładowo kosmetyki w których produkt nie ma kontaktu ze środowiskiem zewnętrznym, jak aerozole, zapakowany jest w opakowanie jednorazowego użytku lub w przypadku gdy nie zachodzi ryzyko zmiany jakości i bezpieczeństwa produktu pod względem fizycznym, chemicznym i mikrobiologicznym.
- Numer partii - oznaczenie producenta pozwalające na identyfikację produktu np. podczas rozpatrywania reklamacji. Podczas gdy opakowanie produktu jest niewielkich rozmiarów, może znajdować się wyłącznie na opakowaniu zewnętrznym.
- Szczególne ostrzeżenia, których należy przestrzegać podczas stosowania produktu lub niektórych składników, np. "nie stosować u dzieci", "unikać kontaktu z oczami", "nie stosować w przypadku nadwrażliwości na którykolwiek ze składników produktu" lub w przypadku wyrobów aerozolowych - "produkt łatwopalny".
- Inne symbole - do tej grupy zalicza się wszystkie pozostałe znaki, które producent umieszcza na opakowaniu produktu:
- symbol UVA - kosmetyk oznakowany tym symbolem spełnia zalecenia Komisji Europejskiej w zakresie skuteczności ochrony przed promieniowaniem UVA. Współczynnik ochrony przed promieniowaniem UVA musi wynosić co najmniej 1/3 wartości SPF (ang. Sun Protection Factor) - współczynnika ochrony przed promieniowaniem typu UVB.
- nie testowane na zwierzętach - według obowiązujących przepisów istnieje całkowity zakaz testowania kosmetyków oraz ich składników na zwierzętach, a także wprowadzania ich do obrotu. Stąd też znak ten jest coraz rzadziej stosowany wśród producentów.
- znak "e" - umieszczany na wszystkich towarach paczkowanych. Stanowi gwarancję firmy paczkującej towar, że podczas napełniania stosowano system kontroli wewnętrznej ilości produktu w opakowaniu bezpośrednim.
- odwrócony epsilon - odnosi się wyłącznie do opakowań aerozolowych. Oznacza zgodność z polskimi i europejskimi wymaganiami, które są stawiane tego typu produktom.
- oznakowanie materiału z którego zostało wykonane opakowanie, np. aluminium, PET, PE, HDPE.
- znak "dbaj o czystość" - informujący, że po zużyciu produktu opakowanie nadaje się do recyklingu i należy je wyrzucić do kosza na odpady, aby nie zaśmiecać środowiska.
- preparat testowany dermatologicznie - oznacza, że kosmetyk został przebadany pod kątem dermatologicznym i podczas przeprowadzonych bada aplikacyjnych nie wykazał właściwości drażniących i uczulających wśród grupy probantów. Badania prowadzone są pod nadzorem lekarza dermatologa.
- certyfikaty kosmetyczne - przyznawane produktom, jak i wytwórcom za spełnienie ściśle określonych norm i zasad w zależności od organizacji certyfikującej. Reguły te odnoszą się do jakości i pochodzenia stosowanych surowców, ich ilości w produkcie końcowym czy procesów pozyskania i przetwarzania półproduktów. Do najbardziej znanych zaliczamy ECOCERT, ICEA, SOIL ASSOCIATION, BDIH czy Vegan Society.
_
Zwracacie uwagę na oznaczenia produktów kosmetycznych?
Przyznajcie, kto z Was jest w stanie bezbłędnie rozszyfrować wszystkie symbole i znaczki, które znajdują się na opakowaniach?
Prześlij komentarz